25.05.2010 – St. Louis og fødselsdag

Torsdag i uge 20 var der igen film på programmet i Virginia Theatre. Denne gang var det ”Avatar”. Den blev dog ikke vist i 3D, men det var nu en rigtig god film alligevel, og bestemt værd at se. Også denne gang til $3. Det er nu lidt sjovt at popcorn og pepsi er lige så dyrt som selve filmen. Torsdag i sidste uge var vi samme sted inde og se ”Crazy Heart”, hvor man følger den stærkt alkoholiserede countrysanger Bad Blake. Det var også en god film, dog ikke som Avatar, men bestemt seværdig. Og til $3 kan vi vist ikke klage. Og så er vi vel så småt blevet vandt til countrymusikken, som man ikke kan undgå, når man kører på de lange lige strækninger herovre.

I sidste uge blev jeg (Morten) færdig med mit internetkursus og er nu klar til besøg hjemmefra. Så må jeg håbe, det er noget, jeg kan bruge fremover. Mon ikke jeg kan anvende det på den ene eller anden måde, når jeg forhåbentlig starter på Robotics – Computer Vision på SDU sidst i august. Desuden er jeg nu oppe at runde de 27 km i mit løbe-projekt :-) Det går jo strygende…

I sidste uge var der indbrud i de tre første lejligheder på 3. sal, hvor vores er nummer 4! Vi ved ikke helt, om de fik noget væsentligt udbytte, men det er bare skide træls, for at sige det på godt jysk, at man ikke kan have sine ting i fred, og at man skal til at være nervøs for sine ejendele – bl.a. computere med uerstattelige data og billeder – når man tager hjemme fra på weekendtur. Man kan jo bare håbe på, at de ikke vender tilbage til denne bygning lige med samme.

Cahokia Mounds

I weekenden tog vi et smut sydpå til et par State Parks i ”nærheden” af St. Louis. Vi startede med at se Cahokia Mounds, som er resterne af Nordamerikas største forhistorisk bysamfund, hvor man regner med at der har levet op mod 20.000 mennesker. Det, der er tilbage, er et område med menneskeskabte jordhøje i et område på knap 9 km2 med omkring 80 jordhøje (der har været omkring 120). Det er anslået at tusinder af arbejdere i årtier har flyttet 55 millioner kubikfod (ca. 1,5 millioner kubik meter) jord i vævede kurve til at skabe disse høje. Monks Mound, som er en af de største, er omkring 100 fod høj (omkring 30 meter) og har et grundareal på omkring 56655 m2, og blev kronet af en 50 meter høj og 5.000 kvadrat fod (464 m2) stor bygning. Bygningen er dog ikke længere at se. I området er ”Woodhenge” også placeret. Det er et område med stolper af rød cedertræ placeret i en cirkel og har været blandt andet været anvendt til kalender efter samme princip som Stonehenge i England. Rundt om en stor del af ”byen” har desuden været en mur eller et hegn for at beskytte området, og en lille smule af dette var rekonstrueret hist og her

Elephant Rocks State Park

Efter Cahokia Mounds fortsatte vi mod Elephant Rock State Park.  Et lille område med nogle ret så store sten, som ligner elefanter i cirkus der går med hinanden i halen. Et flot lille sted. Herefter tog vi videre til Johnson Shut-ins State Park. Da vi ankom til parken lørdag eftermiddag/tidlig aften var den desværre allerede lukket. Derfor forsatte vi mod en nærliggende campingplads. Her fandt fik vi en ”Walk-in” plads til teltet, altså et sted hvor man kun kan gå til inde i en skov. Rigtigt hyggeligt. Pladsen var hævet over skovbunden, så teltet skulle slås op på dette træ-plateau. Spændende… Det lykkedes at få det meste af teltet slået op næsten uden pløkker og alternative fortøjningsløsninger. Meen det var vist godt at der ikke blæste en ”halv pelikan” som i Hrafntinnusker på Island den første nat på vores vandretur sidste sommer. Så tror jeg, teltet var lettet og fløjet væk… Super hyggelig campingplads og igen med eget bål/grillsted, så der skulle selvfølgelig laves grillede majskolber og ristede skumfiduser :-) Vejret havde været super hele dagen, og vi sad da også ude ved bålet til midnat kun i T-shirts og shorts og grillede fiduserne i stor stil…

Fødselsdag

”I dag er det Maria’s fødselsdag… Hurra… Hurra… Hurraaa…” Ja – hun blev vækket med fødselsdagssang og et ”dækket” fødselsdagsmorgenbord med fødselsdagskage med fødselsdagslys og gaveopstilling. Og endnu en dejlig dag kunne begynde. Maria pakkede gaver op og vi fik morgenmad – det sædvanlige: havregrød kogt på Trangia’en serveret med friskt og tørret frugt… Uhmm herligt :-)

Efter nedpakningen af teltet og pakning af bilen, kørte vi tilbage til Johnson-parken. Parken er ikke så stor, men der løber en flod gennem den, og den ville vi meget gerne have været en tur i, da vejret næsten var for godt… Vi var begge næsten gennemblødte af sved efter en stille gåtur ned til floden, og en tur i det kølige flodvand ville have været ret så dejligt.

På hjemvejen ville vi ind i St. Louis blandt andet for at se The Gateway Arch ved flodbredden af Mississippi. Først ville vi lige handle lidt billigt tøj i H&M (sådan en har vi desværre ikke i UC) og finde noget spiseligt til frokost. Herefter valgte vi at se Cathedral Basilica of St. Louis. En virkelig stor og flot katedral med masser af mosaikker, farver og guld overalt. Katedralen blev færdig i 1988. Mosaikkerne i katedralen indeholder 41.5 millioner glasstykker i mere end 7.000 farver. Katedralen dækker 83.000 kvadrat fod (omkring 7.700 m2), og det er en af de største mosaiksamlinger i verden. Virkelig flot.

Tilbage i den stegende hede begav vi os mod Forest Park. En kæmpe park midt i byen med blandt andet gratis Zoo, en del museer, søer og springvand. Ifølge vores guide-bog skulle Zoo først lukke ved 19-tiden, men da vi ankom godt to timer før, altså ved 17-tiden, var de ved dat lukke biksen. Hmm… Øv øv…

The Gateway arch

Vi begav os derfor ned mod The Gateway Arch, som er USA’s højeste offentlige monument. Buen er 630 fod, (omkring 192 m) høj, og fra toppen kan man se ud over byen. Buen blev færdig i 1968 og kaldes også ”Porten til Vesten”. Men ak! Ifølge vores ”sk…” guide bog skulle der være åbent indtil kl. 21, og den anbefaler, at man ser solnedgangen fra toppen af buen. Men men men selvfølgelig var der lukket! Vi skal nu have en ny guidebog…! Den burde i hvert fald næsten sejle ned af den overfyldte Mississippi flod ved foden af buen…

Vi fik taget lidt billeder af buen nede fra – og KUN nede fra – og begav og på jagt efter noget koldt, som eksempelvis en is eller to. Men stort set alt i centrum var lukket, og de steder, som ikke var lukkede, havde ingen is eller var løbet tør for milkshakes… Vi kunne da også bare vende næsen hjemad… Det gjorde vi og fandt en McD med en dejlig kold milkshake J Byen er ellers flot og det er bestemt et besøg værd – lukkede seværdigheder eller ej. Vi vil i hvert fald gerne tilbage, meeen næste gang må der nu godt være åbent i The Gateway Arch.

En dejlig weekend med fantastisk vejr – nogen mener det er på grund af fødselaren – og gode, flotte og hyggelige oplevelser.

Stor-svedende hilsner og 33 grader herfra
Maria og Morten

2 thoughts on “25.05.2010 – St. Louis og fødselsdag

1. Hej Maria og Morten
    Har lige været inde og kigge på jeres helt vidunderlige billed galleri. Hvor er det bare nogle flotte billeder. Og sikke da en masse i oplever. Nu kan vi jo kun tælle ned af til vi skal ser vores lille barnebarn. Det er altså næste tirsdag, de kommer hjem på visit. Dog kommer Kristen jo først en uge senere. Vi er jo i fuld gang med at sortere ud i vores ejendele, da der kun er en måned til vi overtager vores nye hjem. Det glæder vi os til. Men først gælder det besøget fra Grønland. Kan i fortsat have det godt og pas på jer selv og jeres ting. Knus Berit

2. hej i to turtelduer.

Et forsinket tillykke med fødselsdagen herfra, ufatteligt at jeg glemmer det hvert år!
    Dejlige billeder, synes nu elefanten ligner en bagt kartoffel :-)
    Håber i har det godt, men det tyder alt jo på.
    Her går det fremad med byggeriet, venter pt på vinduer og dør, spændende.
    Håber i kan komme til fest 04-09, der holder vi nemlig 2×30 års fødselsdag, jo jo så håber vi bare vi er færdige med huset for vi skal være hjemme. De gamle til morgen og de unge til aften, det bliver en hård dag, nå jeg har vist noget kakao der snart brænder på.